chvi-fi-u-chvi-o-chvu
 NOVINKY   ZÁŽITKY   RADY   ŠTASTISTIKY   LAMPÁREŇ   SÁJTY 


      Ako si pomôcť

    Ak začínaš a nechceš robiť chyby, ktoré už niekto pred tebou urobil si tu správne. Možno sa ti budú niektoré rady zdať čudné, miestami až choré, ale sú iba z mojich skúsenosti. Tie závisia od štýlu jazdy, terénu a bájku. Sto bajkerov - sto chutí. Tak si vyber, alebo ma vyveď z omylu :-)

.:: najsamposlednejšia rada - Rám

.:: chceš byť najsammúdrejší a vedieť úplne všetko naráz?
.:: ak máš radšej názorné pomôcky, ukáž prstom na to, čo ťa zaujíma
.:: hodnotenie:
Óóóó! Teplá voda... (alebo včera som si kúpil bájk)
Aha. Zaujímavé... dobre vedieť.
No ty koksó! Super, tak toto najblližšie oprobujem.

Reťaz

Úprava dĺžky reťaze
    Novo kúpená reťaz ma zvyčajne väčšiu dĺžku ako je potrebná pre tvoje prevody. Dĺžku reťaze správne nastavíš tak, aby pri najväčšom prvodníku a najmenšom ozubenom koliesku kazety boli kladky prehadzovača vo vertikálnej línii. Ešte skontroluj, či reťaz zostáva napnutá, i keď je na najmenšom prevodníku a ozubenom koliesku kazety.
  (20.02.2004)

Vizuálna kontrola opotrebenia reťaze
klikni a uvidíš viac
reťaz je dorazená.
je vidno takmer celý zub
    Ak nemáš poruke šubléru a chceš vedieť ako je na tom reťaz, stačí ju nadvihnúť na najväčšom prevodníku prstom. Pokiaľ je pritom vidieť jeden zub prevodníka na celú výšku, reťaz je opotrebovaná a mal by si ju vymeniť. Najlepšie spolu s prevodníkmi a ozubenými kolieskami (kazetou). Smola, prešvihol si to. Môžeš síce jazdiť naďalej, ibaže riskuješ roztrhnutie reťaze. Nie je to až taká veľká katastrófa, pokiaľ nosiš nitovačku a pokiaľ sa ti neroztrhne reťaz v zjazde pri 60km/h. To je ale dosť nereálne, lebo reťaz sa trhá vždy v zábere. Táto metóda nie je úplne presná, ale orientačne ti pomôže zistiť stav reťaze, prevodov a kazety. Pamätaj: Jeden zub prevodníka viditi, reťaz do koša odšmariti!
  (15.02.2004)

Predĺženie životnosti reťaze a prevodov
klikni a uvidíš viac
ak ti šubléra ukáže
133mm, je zle!
    Na úvod tohto odseku musím upozorniť, že je určený bájkerom hobíkom a pokročilejším. Ide o menežment reťaze, ktorý má význam až od 3000 najazdených km ročne. Najvhodnejším okamžikom pre začiatok starostlivosti o reťaz je výmena kazety alebo kúpa nového bájku. Vtedy je dobre kúpiť 3 až 5 reťazí. Čím viac najazdíš za rok, tým viac reťazí. Avšak viac ako 5 nemá zmysel kupovať. Ibaže by si chcel robiť zásoby na horšie časy :-) Takže najazdím zo 600km na prvej reťazi a potom ju vymením za ďalšiu. Prvú samozrejme nezahadzujem, ale uložím do ďalšieho kola. Po tom, čo takto vystriedam všetky reťaze, začnem druhé a prípadne aj tretie kolo. Načo tento kolotoč? Ak by som zjazdil jednu reťaz až do úplného konca, musel by som spolu s ňou meniť aj kazetu a pravdepodobne aj píly. Takto mi reťaz kazetu iba načne a ďalšie pokračujú v diele skázy. Podstatné je, nepustiť reťaz až k úplnému vyvrcholeniu. Čo je pre reťaz vyvrcholením jej života? 133mm na jedenástich článkoch. Nová má 132.2mm. Nezmeráš to zeleným trojuholníkom. Potrebuješ posuvné meradlo prezývané šubléra.
  (03.12.2003)

Reťaz na kríž
    Reťaz je na kríž, ak nie je takmer alebo úplne rovnobežne s pozdĺžnou osou bájku. Medzi bájkermi zažiješ dosť veľkú hambu, ak ťaháš do stúpania s reťazou na kríž. Tolerujú sa štyri pastorky kazety na prislúchajúcu pílu. Naopak, ak odstavíš bájk doma, je pravidlom zhodiť reťaz. Myslí sa tým uvolnenie pružiny prehadzovačky prehodením na najmenší pastorok vzadu a najmenší prevodník vpredu. Vtedy je reťaz totálne na kríž. Ak by si takto skúsil zaberať do kľúk, podarí sa ti kvalitne ohnúť hák alebo prehadzovačku.
  (28.11.2003)

Čistenie reťaze
    Je dobrým zvykom udržiavať reťaz v čistote. V praxi to znamená strieknúť reťaz po jazde riedkým olejom. Ak si bájk prehnal mokrom alebo blatom, je potrebné strieknúť reťaz
práčka reťaze a kefka na kazetu a reťaz
cyklostarom (vynikajúci je aj brezový Dixi šampón na vlasy), opláchnuť a nakoniec po vyschnutí zopakovať procedúru s riedkym olejom. Ak je s reťazou najhoršie, je treba jej urobiť najlepšie. Zaručene dobre jej padne kúpeľ v petroleji. Buď si kúpiš práčku na reťaz a zafŕkaš mastnými škvrnami celý byt, alebo vezmeš sklenenú fľašu od majonézy (s víčkom "klik") a naleješ tam deco petroleja (môže byť aj nafta, benzín, ...). Zhodíš reťaz z bájku, zaistíš víčko a jemne zatrasieš. Môžeš nechať odstáť pol hodiny a je to. Výdatne pomôže aj stará zubná kefka. Je samozrejme, že kúpeľ vo fľaši si nemôžeš dovoliť často so Shimaňáckou reťazou. Na to je nutná nitovačka. No Sramácke reťaze nemajú problém. Tie sú vybavené powerlinkom. Super-geniálna vec! Nepoznáš? Skús niekedy. Veľmi príjemné :-)
  (28.11.2003)



Posledná úprava 25. októbra 2011 2011 11:06

Copyright © 2002-2019 Miloš Blaho. Všetky práva vyhradené.